Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Cikkek képes leírás - Tehetség, tehetséggondozás.tlap.hu
részletek »

Cikkek - Tehetség, tehetséggondozás.tlap.hu

Képes leírás

Itt vagy: tehetseggondozas.tlap.hu » Cikkek
Keresés
Találatok száma - 16 db
A magyar géniusz nem elmebeteg

A magyar géniusz nem elmebeteg

A magyarok szívesen nézik bolondnak a géniuszaikat - írja a matematikusokról szóló legújabb könyvében dr. Czeizel Endre. Miképp korábbi köteteiben igazolta, hogy József Attila és Csontváry nem volt őrült, az orvos-genetikus bizonyossá teszi, hogy a kortársak állítása ellenére Bolyai János sem volt elmebeteg.

a tehetség felismerése

a tehetség felismerése

3 egymást részben átfedő kör: képesség, motiváció, kreativitás. Képesség: általános intellektuális képességek, és a többszörös intelligenciamodell (Gardner). Kreativitás: eredeti, rugalmas, szabadon áramló gondolkodás. Gondolkodási keretek és sémák félretevése. Bátorság kell hozzá, gyakran renitenciának címkézik. Motiváció: energiaforrás. Kíváncsiság, spontán érdeklődés - a tehetséges felnőtt megőrzi. Flow. Kitartás, sikerre és kudarcra adott reakció, célok. Teljesítményigény: a kiválóság felé hajt, de könnyen öncélúvá válhat. Emocionális stabilitás: érzelmi biztonság: önbizalom, jobb kudarctűrés.

A tehetség kiválasztódása

A tehetség kiválasztódása

'A tehetség kiválasztódásának folyamata egy piramissal jellemezhető' Interjú Dobos Krisztinával, a KOMA kuratóriumának elnökével a tehetséggondozást támogató pályázatról Miért tartotta fontosnak a Közoktatási Modernizációs Közalapítvány Kuratóriuma az iskolai tehetséggondozás segítését célzó pályázat kiírását? Mennyire illik bele ez a KOMA közoktatás-fejlesztést segítő koncepciójába? A

beszélgetés Czeizel Endrével

beszélgetés Czeizel Endrével

Matematikusok-Gének-Rejtélyek címmel Czeizel Endrének könyve jelent meg a Galenus Kiadónál. Ezzel folytatja azt a sorozatot, amit muzsikus-, poéta-, festőművész géniuszokról írt. A neves genetikus súlyos társadalmi, politikai kérdésekről is fölvet.

Czeizel Endre: a tehetség nem csak a génektől függ

Czeizel Endre: a tehetség nem csak a génektől függ

Czeizel Endre orvos-genetikus dr. Erős Erika pszichiá­terrel együtt kutatta a Karinthy-családfát. A Szám­adás a tálentomról - a Karinthy család genetikai elemzése című könyvükben kerestek választ arra, öröklődik-e az írói tehetség. A Metropol is erről kérdezte a professzort.

Észjárások

Észjárások

Az erős mesterséges intelligencia híveinek túl optimista előrejelzései nem csak szubjektív ítéletre alapozódtak. Az ábrán a sakkprogramok fejlődésének trendjét láthatjuk. A vízszintes tengely azt mutatja (logaritmikus-skála szerint), hogy az ábrán feltüntetett programok hányszor egymillió állást vizsgálnak meg három perc alatt. (Azért éppen három percet vettünk egységnek, mert egy normál versenyjátszmában átlagosan ennyi időnként kell lépni egyet.) A függőleges tengelyen a programok erősségét ábrázoltuk. A sakkozókat az 1970-es évek eleje óta rangsorolják, az úgynevezett Élő-pontok alapján, a magyar származású Élő Árpád matematikaprofesszor módszere szerint. Az Élő-féle skála értékei azt fejezik ki, hogy egy adott pontszámú játékos e másik játékossal szemben várhatóan milyen eredményt ér el. A skála nullpontját és mértékegységét valamilyen tetszőleges viszonyítási alap szerint választották meg (mint például a hőmérsékletét a Celsius- vagy a Fahrenheit-féle skálánál). A világbajnok pontszáma általában körülbelül 2800 körüli, egy erős nagymester(körülbelül a világranglista első 20-30 helyezettje) 2600 pont fölött van, a nemzetközi nagymesteri szint körülbelül 2500 pont. Egy mesterjelölt 2100-2300 pont között áll. Egy II. osztályú sakkozó 1000-1900 pontos, egy kezdő 1300-1400 pont körüli.

Gondolatok a kreatológia kapcsán

Gondolatok a kreatológia kapcsán

A kreativitás kutatása és interdiszciplináris megközelítése világviszonylatban konjunktúráját éli. Elsősorban pszichológusok vizsgálódásának tárgya, de a szervezetekkel foglalkozó tudományterületek mindegyike érinti valamilyen módon. A pozitív pszichológia képviselői egyenesen az emberiség jövőjének kulcsát látják az alkotásban örömüket lelő, ebben feloldódni képes kreatív emberekben. Akár természetesnek is tekinthető, hogy oktatáspolitikusok intenzíven kezdtek foglalkozni a kérdéssel, és általános nevelési céllá tették a kreativitás fejlesztését. Kérdés, hogy a praxis mennyiben tud eleget tenni az elvárásoknak.

Gyarmathy Éva: Csodagyerekek és a tehetség

Gyarmathy Éva: Csodagyerekek és a tehetség

Rendszeresen felröppen hír egy-egy csodagyerekről, aki megdöbbentő teljesítményre képes. Ezek a gyerekek messze életkorukat meghaladó ismeretekkel és képességekkel rendelkeznek.Vitathatatlanul, a csodagyerekek a tehetség igazán ámulatba ejtő esetei. Olyan tudással rendelkeznek, amelyet az emberek nagyobb része egész életében nem ér el.

Hogyan neveljünk zsenit?

Hogyan neveljünk zsenit?

Polgár László- a híres sakkozó Polgár lányok édesapja - vall a nevelési elveikről, az iskola rendszerünkről, sikereikről és kudarcaikról a Hetek c. közéleti lapban egy felettébb érdekfeszítő interjú keretében.

Hirdetés
Kreatológia

Kreatológia

A Kreatológia az alkotás interdiszciplináris tudománya, amely Magyarországon született. Születési éve 1977. Az a tanulmány, amelyben a jelen szerzo - Magyari Beck István - bevezette a Kreatológia fogalmát és alap-koncepcióját az alábbi címet viseli: About the Necessity of Complex Creatology

LEGNAGYOBB TERMÉSZETI KINCSÜNK: A TEHETSÉG

LEGNAGYOBB TERMÉSZETI KINCSÜNK: A TEHETSÉG

Jelenlegi tudásunk szerint négy szellemi tartományt, illetve mentális faktort (ábra) érdemes elkülöníteni a központi idegrendszer működésén belül a kivételes szellemi teljesítmény értékelésekor. Az egyik az általános értelmesség (hétköznapi nevén az okosság, tudományosan az intelligencia). A kivételes szellemi teljesítmények hátterében sokáig csak ezt gyanították. Általában erre is szükség van, mivel 'Aki híjával van az értelemnek, sokat és feleslegesen botorkál' (Kosztolányi Dezső). Mégis, az elmúlt évek kutatásai szerint az igazán jelentős szellemi teljesítmények hátterében nem elsősorban a magas általános értelmesség áll, ehhez a másik három faktor is nélkülözhetetlen.

Mit tegyünk, ha tehetséges a gyerekünk?

Mit tegyünk, ha tehetséges a gyerekünk?

A magyar közoktatásban nincs kiépült gyakorlata a tehetséggondozásnak, az egyetemi, fősikolai tanárképzéseken is csak érintőlegesen foglalkoznak a témával. A hiányosságokat kihasználva a magánszektor a legkülönbözőbb lehetőségeket kínálja a fejlesztő játszóházaktól a méregdrága eszközökig. A tehetséges gyereket nevelő szülőnek tehát nehéz tájékozódnia, segítséget kérnie. Mózes Krisztián fiatal pedagógus, 2002 óta táboroztat és oktat tanfolyamokon tehetséges gyerekeket, nemrég a nemzetközi Mensa magyarországi szervezetének tehetséggondozási felelőse is lett. A Gyerekszemlének adott interjúban arról beszélgettünk, mi a teendő akkor, ha tehetséges a gyerekünk?

Origami és a tudomány

Origami és a tudomány

'Az origami elmélet mindenen alkalmazható' - hangoztatja Nojima, a terület egyik legfőbb japán szakértője. 'Az origami mindenhol jelen van.' Nojima az ősi művészet alapelveit az energiát nagyobb hatásfokkal felhasználó műholdak tervezésére használja. Az Egyesült Államokban Robert Lang, egykori NASA kutató és origami mester tudását egy szoftver megalkotásába fektette, az úgynevezett TreeMakerbe, mellyel a kaliforniai Lawrence Livermore Laboratórium tudósai minden eddiginél könnyebben szállítható csillagásztávcsöveket terveznek, ami úgy nyílik ki, mint egy virág.

Pedagógiai folyamatok azonosítása és körülhatárolása

Pedagógiai folyamatok azonosítása és körülhatárolása

Figyelve a nemzetközi szakirodalmi piacot feltűnik hogy a minőségügy rendkívül aktuális. Szándékosan nem a minőségbiztosítás szót használom hanem a minőségügyet - e kategória alá a minőségtervezéstől a minőségfejlesztésen át a minőségelemzésig számos lehetséges emberi résztevékenység sorolandó.

Tehetséggondozás történeti áttekintése

Tehetséggondozás történeti áttekintése

A tehetséggondozás története több száz évre tekint vissza, de igazi kiteljesedéséről, amikor is tehetséggondozásról beszélünk, annak az időpontja a XX. századra tehető. Fontos megemlítenünk azonban az előzményeket is. Mivel egy történeti áttekintésről van szó, így csak a főbb állomásait mutatjuk be.

Tehetséggondozásról szülőknek

Tehetséggondozásról szülőknek

A blog arra a kérdésre keresi a választ, hogy mi a szülő felelőssége a tehetséges gyermeke nevelésében. igyekszem a tehetséggondozás eddig kutatott témáit felsorakoztatni, a publikált eredményeket röviden felvillantani. Olyan kérdésekre kívánok kitérni mint:  Mit értünk tehetség alatt? (Tehetség? Kutatás? A tehetség kutat ás?)  Milyen személyiségjegyek jellemzik a tehetséges embert? (léteznek-e tehetségből adódó beilleszkedési zavarok?)  Szülőként milyen nevelési pluszfeladatot ró ránk a tehetséges gyermekünk??  Tehetséggondozás- e a csecsemőkori fejlesztés? (zene, idegen nyelv, stb.)  Milyen tehetséggondozási lehetőségek állnak előttünk, amikor kisgyermeket, iskolást, vagy középiskolást nevelünk?  Szabadidőben is tehetséggondozunk?  Mit tehetünk a tehetséges gyermekünkért, hogyan működjünk együtt a pedagógussal, mentorral?  Hogyan ismeri fel a pedagógus a tehetséges gyereket?  Mit tehet a pedagógus a tehetséges gyermekért?  Milyen versenyekre küldjük a gyereket? /Milyen az igazi tehetséget kibontakoztató verseny?  Nem minden verseny tehetséggondozó?  Mi történik a versenykiírástól az eredményhirdetésig?  Mi van, ha a szülő gátja ennek a munkának?  Támogassuk-e a reál érdeklődésű gyerek humán versenyen való részvételét?  Hogyan kezeljük a kudarcokat? &#61692

Tuti menü